پرسش :

فرزندم پس از 10 روز حضور در مدرسه، از رفتن به آن بي رغبت شده است. علت چيست و چگونه مي توانم او را به مدرسه علاقه مند کنم؟


شرح پرسش :
پاسخ :
به طور قطع، اين عدم علاقه به مدرسه پس از 10 روز حضور در آن، عللي دارد که بايد آن ها را بشناسيد و مرتفع سازيد:
1. مشکلات جسمي: ممکن است فرزندتان مشکل جسمي( ناتواني در بينايي، شنوايي، بيماري مزمن و...) داشته باشد. براي اطمينان از اين مسأله به پزشک مراجعه کنيد.
2. اختلالات ويژه يادگيري: شايد به اختلالات ويژه يادگيري( Learning disorder) مبتلا است که در ادراک تميز، حافظه و توالي ديداري و شنيداري مشکل دارد( ر.ک: ج1، ص 167).
3. مشکل در درس خاص: گاهي مشکل در درس خاصي او را به مدرسه بي علاقه مي کند. با گفت و گو با کودک و معلم، آن درس را بيابيد و با کمک به فرزندتان و راهنمايي او، مشکل را از بين ببريد.
4. مشکل با معلم: بررسي کنيد و ببينيد آيا با معلم خود مشکلي ندارد. براي رسيدن به اين علت، گفت و گو با کودک و معلم، راهگشا است.
5. ترس از تنبيه: شايد مرتکب عمل خلافي شده است و از تنبيه مي ترسد. در اين صورت با مدرسه ارتباط برقرار کنيد و به او اطمينان دهيد که مشکلي برايش پيش نخواهد آمد.
6. آزار و تمسخر شاگردان: گاهي به جهت ظاهر خاص کودک( لباس، کيف، کفش و...) يا نوع برخورد و سخن گفتن او، مورد تمسخر همسالان در مدرسه قرار مي گيرد. اين مسأله را بررسي کرده، مشکل را از بين ببريد.
7. تنهايي و نداشتن دوست: ممکن است تاکنون( پس از 10 روز) نتوانسته است دوستي براي خود بيابد و احساس تنهايي مي کند. راه هاي دوست يابي در مدرسه را به او بياموزيد.(ر.ک: ص 89 و 90).
8. ترس از گم شدن در راهروهاي مدرسه: شايد فرزند شما مي ترسد در راهروهاي مدرسه گم شود. گرچه روز اول بازگشايي مدارس، با هم به مدرسه رفته و احتمالاً او را با فضاي مدرسه آشنا ساخته ايد، توصيه مي کنم بار ديگر با او به مدرسه برويد و او را با فضاي آن جا بيشتر آشنا کنيد.
منبع: کتاب نسیم مهر(2)، حجت الاسلام حسین دهنوی، انتشارات خادم الرضا(علیه السلام)/1388